Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 16-1-2018

Creatine en eiwit voordat je gaat trainen

'We waren stomverbaasd', zegt de Canadese bewegingswetenschapper Darren Candow. 'We hadden geen flauw idee dat de combinatie van creatine en eiwitten zo goed zou werken. Dat konden we ook niet weten, want wij waren de eersten die dat voor deze groep onderzochten.' Candow, verbonden aan de University of Saskatchewan, onderzocht of hij oudere mannen beter kon laten reageren op krachttraining.

Candow liet drie groepen zestigers en zeventigers trainen onder begeleiding. De ene groep dronk een eiwitshake voor de training, een andere groep nam creatine, en weer een andere dronk een eiwitshake waaraan ook creatine was toegevoegd.

Na tien weken bleek dat alleen eiwitten gebruiken voor de training nauwelijks hielp. Bij de proefpersonen nam de hoeveelheid spiermassa met een procent toe. Drie keer zo goed werkte creatine, en zes keer zo goed werkte de combinatie van eiwitten en creatine. Na tien weken hadden de mannen in de creatine+eiwitten-groep meer dan drie kilo nieuwe spiermassa opgebouwd. Alstublieft dankuwel.

De Canadezen denken dat de suppletie met eiwitten de spieren voorziet van bouwstoffen, en dat de creatine de spieren een extra groeiprikkel geeft.

Sport & Fitness, november 2005.

Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.